L'ex delegat de Mans Unides a Barcelona, Eduard Moreu, va reivindicar dimecres passat a Osca un major esforç per combatre i eradicar la fam al món. L'expert va considerar que aquest moment de "crisi" és també un moment d'"oportunitat" per canviar el "model de gestió del món" que manté aquestes diferències. "Estem en un dilema històric" que cal aprofitar, va defensar, per "muntar un altre model de gestió del món".
OSCA.- "Cal intentar fer entendre a la gent que hem de canviar el xip. Si volem canviar el món, hem de començar canviant nosaltres mateixos i exigint als nostres polítics, institucions i empreses que canviïn les actituds". Només així, va considerar durant una conferència a Osca l'ex delegat de Mans Unides a Barcelona, Eduard Moreu, es podrà encarar la crisi humanitària que viu el planeta.
"Tenim diners per salvar la banca, per gastar-los en armament, i, en canvi, per a la fam, per a la nutrició, per a les malalties, l'educació, la sanitat, resulta que no hi ha diners", va criticar Moreu, quieva destacar la importància de "distingir les causes profundes i estructurals de la pobresa i la fam" amb els detonants que fan esclatar aquestes situacions.
"Freqüentment, es demana a la comunitat internacional ajuda perquè, per culpa de la sequera, o d'una plaga de llagostes, un tsunami o una inundació, hi ha una fam generalitzada i es fa una crida a la solidaritat de la gent; evidentment el detonant o la causa pròxima ha estat la sequera o aquesta catàstrofe climatològica o natural, però les causes profundes cal buscar-les sobretot en les estructures i el model actual d'economia mundial", va apuntar Moreu, que també va criticar "la falta de voluntat política per eradicar la fam en el món; en definitiva, el primer objectiu del mil·lenni que es va fixar l'any 2000". En aquest sentit, va argumentar que, "al seu moment, les Nacions Unides calculaven que feien falta uns 30.000 milions de dòlars per eradicar la fam en el món. Ara, amb les crisis dels bancs, entre els Estats Units i la Unió Europea s'han superat els tres bilions per salvar els banquers, en bona part responsables màxims de la crisi actual".
Malgrat això, Moreu va considerar que no es pot desaprofitar el moment actual, de "crisi" però també d'oportunitat, per intentar canviar la manera de fer les coses.
"Ara estem en un dilema històric, i aquesta crisi o ens serveix per entendre que la solidaritat no és un luxe, és una necessitat per a la supervivència de la raça humana, o el nostre model del món -que està trontollant- s'acaba", va concloure l'expert.